»
»
Здравословни ли са оризовките?
Здравословни ли са оризовките?
0
319
Оризовките навлизат като иновативен начин за здравословно хапване през 80-те и 90-те години, като новата тенденция диетична храна. Хората, които водят здравословен начин на живот спират да приемат чипс или бисквитки и заменят този тип хапвания с оризовки.

Те са основен продукт за отслабване и присъстват като алтернативи в много хранителни режими и диети. Този „пухкавият кръг” става популярен сред възрастните и децата като опция за здравословна закуска и предлага разнообразни нискокалорични вкусове. Оризовките могат да бъдат пуснати на пазара като по-добър избор за бисквити и чипс, но наистина ли са толкова хранителни?

Здравословни ли са оризовките?



Съществуват противоречиви мнения от специалистите по хранене за хранителните вещества или липсата им в оризовките. Те не са особено богат източник на  хранителни вещества, според Кели Притчет - доктор на науките, RD, CSSD и  основна час т от екипа на Академията по хранене и диететика.

Оризовките са нискокалорични (от 35 до 60 килокалории, в зависимост от аромата) и съдържат около 11 грама въглехидрати на всяка оризовка, те обаче не предлагат много витамини и минерали.

Кели Притчет доказва, че те могат да бъдат добра закуска, когато са комбинирани с фъстъчено масло или парченце плод. Те също така се предлагат и в безглутенов вариант.



Плюсът при оризовките е, че някои се правят от кафяв ориз и са изключително нискокалорични. Те също са с ниско съдържание на наситени мазнини и захари в зависимост от закупения вид. Това със сигурност е по-добра алтернатива за лека закуска от яденето на чипс или бисквити.
 
В оризовките липсват редица хранителни вещества

Основната причина е как се произвеждат оризовките. Те се произвеждат от бял или кафяв ориз, подложен на много висока топлина и налягане, което кара ориза да се разширява като пуканки. Съставките за ориз и свързващите вещества се разширяват, за да запълнят кръгла форма и се овкусяват. След това се пакетират за масово разпространение.



За съжаление, високата топлина и налягането, използвани върху зърната, премахват повечето хранителни вещества, съдържащи се в ориза. Това, което остава, е кръгла, хрупкава закуска, пълна с рафинирани въглехидрати, които бързо се усвояват и превръщат в захар от организма.
 
Висок гликемичния индекс

Храните, които бързо се превръщат в глюкоза (захар) от организма, също се нареждат сред онези, които знаем, че имат висок гликемичен индекс. Гликемичният индекс съдържа стойности, приписани на храните въз основа на това колко бързо или бавно тези храни повишават нивата на кръвната захар.



Оценката на гликемичния индекс за оризовките е приблизително 87–91, в сравнение с чистата глюкоза при 100. Високите гликемични храни могат да са от полза за възстановяване на мускулите след тренировка или да осигурят енергия за тези, които имат нужда от повече издръжливост при физическо натоварване, но не са най-добрият избор за някой, диагностициран с диабет.


 
Ако желаете нещо нискокалорично и хрупкаво или търсите алтернатива на хляб, оризовките биха могли да бъдат доста добър вариант. Обърнете внимание на количеството, което приемате и дали това отговаря на нуждите ви от прием на калории. Внимавайте и за онова, с което ги приемате – има значение дали са намазани с течен шоколад, поръсени с канела и фъстъчено масло или имат добавени просто плодове.



Съставки

Оризовките съдържат ориз, което е причината повечето хора да мислят, че са здравословна закуска. Съставките и начинът на обработка им предоставят различен поглед върху продукта. Основната съставка е бял ориз. Белият ориз е кафяв ориз, който е лишен от своя зародиш, трици и люспи, за да изглежда по-привлекателен. Този процес премахва повечето хранителни вещества и фибри от ориза.


 
Някои оризовки съдържат кафяв ориз. Това може да бъде по-здравословен вариант, ако продуктът спада към вида „пълнозърнести продукти”. Този вид храни съдържат сложни въглехидрати, фибри и минерали. Въпреки това, всички оризовки, включително кафявите, остават с висок гликемичен индекс.

Оризовките са с високо съдържание на натрий, вариращи от 20 до 75 милиграма на един брой оризовка. Американската сърдечна асоциация препоръчва идеален прием на натрий от 1500 милиграма и да не надвишава 2300 милиграма дневно. Яденето на една оризовка би се равнявала на 5 процента от дневната ви нужда. Средно, американците консумират над 3400 милиграма натрий дневно. Препоръчва се да се поддържа нисък прием на натрий, за да се подобри кръвното налягане и да се намали рискът от сърдечни заболявания.


 
Оризовките съдържат захар и консерванти. Те се напръскват с различни аромати и подсладители, включително и плодови, като ягоди, шоколад, карамел, маскарпоне и други. Повече добавени съставки увеличават калориите и съдържанието на захар в продукта. Една оризовка може да съдържа 4 грама захар и до 80 калории в зависимост от съставките. Не се препоръчва да приемате оризовки, които включват изкуствени оцветители, аромати, захар или мононатриев глутамат (msg).


 
Как да увеличите стойността на хранителните вещества?

В оризовките липсват хранителни вещества, но можете да промените това, като добавите здравословни източници на хранителни вещества към тях. Добавите ядково масло, извара или друг източник на протеин. Допълнете с авокадо за здравословни мазнини.

Обикновените кафяви оризовки са най-добрият избор за допълнително хранителни вещества. Някои хора решават да използват този сорт като заместител на хляба за нискокалоричен сандвич.



Избор на най-добрата оризовка:
 
Оризовките се предлагат в много и различни видове, според предпочитанията на всеки потребител. Въпреки това, има някои оризовки, които са по-добри от други и е много важнод а обърнете внимание на етикета за всички съставки, които се намират в дадения продукт.



Препоръчваме следното при избора на най-добрата оризовка:
  • Потърсете вид оризовки, съдържащи пълнозърнест кафяв ориз
  • Обърнете внимание на добавените захари, които идват с овкусителите
  • Обърнете внимание на съдържанието на сол и най-добре изберете тези, без съдържание на сол
  • Избягвайте оризовки с изкуствени аромати, оцветители и консерванти
 .
коментари
добави коментар
име *
е-мейл адрес *
код (*)
коментар *
Реклама
©2019 Haya Labs ®. Всички права запазени. | Правила и условия