»
»
Емоционално хранене
Емоционално хранене
0
304
Хранете ли се, за да се почувствате по-добре или да облекчите натрупания стрес? Тези съвети могат да ви помогнат да се преборите с постоянното желание да хапнете нещо и да намерите по-удовлетворяващи начини да нахраните наранените си чувства.
 
Какво е емоционалното хранене?

Емоционалното хранене (или стресовото хранене) е причината толкова много диети и строги хранителни режими да се провалят. Не винаги ядем само за да задоволим физическия глад. Много от нас също използват храната, за да се почувстваме по-добре - да ядем, за да задоволим емоционалните нужди, за да облекчим стреса или да се справим с неприятни емоции като тъга, самота или скука. Може да посегнете към огромната кутия със сладолед във фризера, когато се чувствате напрегнати, поръчвате си пица, ако ви е скучно или самотно.


 
Понякога използването на храна като утеха или награда не е лошо решение. Но когато яденето е вашият основен емоционален механизъм за справяне с тежки състояния на духа - когато първият ви импулс е да отваряте хладилника, когато сте стресирани, разстроени, ядосани, самотни, изтощени или отегчени - вие се „забивате” в нездравословен цикъл, в който истинското чувство или проблем е никога не е адресирано. Емоционалният глад не може да бъде запълнен с храна.

Храненето може да ви накара да се почувствате добре в момента, но чувствата, предизвикали яденето, все още са там. И често се чувствате по-зле, отколкото преди, заради ненужните калории, които току-що сте консумирали.



Колкото и безсилни да се чувствате пред храната и чувствата си, е възможно да направите положителна промяна в това отношение. Можете да намерите по-здравословни начини да се справите с емоциите си, да се научите да се храните разумно, както и да възвърнете контрола над теглото си и накрая да спрете с нежеланото емоционално хранене.

Разликата между емоционалния глад и физическия глад


 
Емоционалният глад може да бъде много по-силен от другия, така че е лесно да го сбъркате с физическия глад. Но има някои тънкости, които можете да търсите, за да ви помогнат да разберете физическия и емоционалния глад.

Емоционалният глад настъпва внезапно. Той ви удря в миг и се чувствате непосилни да го спрете. Физическият глад, от друга страна, настъпва по-постепенно. Поривът за ядене не се чувства толкова страшен или изисква незабавно удовлетворение (освен ако не сте яли от много дълго време).


 
Емоционалният глад жадува за специфични храни. Когато сте гладни физически, почти всичко звучи добре - включително здравословни неща като зеленчуци. Но емоционалният глад жадува нездравословна храна или сладки закуски, които осигуряват моментален прилив. Чувствате, че имате нужда от чийзкейк или пица и нищо друго няма да задоволи глада ви.



Емоционалният глад често води до безсмислено хранене. Дори преди да го осъзнаете, сте изяли цяла опаковка чипс или цяла кутия сладолед, без наистина да обръщате внимание или напълно да му се наслаждавате. Когато ядете в отговор на физически глад, обикновено сте по-наясно какво правите.

Емоционалният глад не се задоволява, след като сте сити. Непрекъснато искате все повече и повече, често ядете, докато не усетите, че сте прекалили. Физическият глад, от друга страна, не е необходимо да се засища. Чувствате се удовлетворени, когато стомахът ви е пълен.


 
Емоционалният глад не е разположен в стомаха. Вместо да усещате къркорещи черва, усещате глада в главата си. Вие сте съсредоточени върху конкретни текстури, вкусове и миризми.

Емоционалният глад често води до съжаление, вина или срам. Когато ядете, за да задоволите физическия глад, е малко вероятно да се почувствате виновни или засрамени, защото просто давате на тялото си това, от което се нуждае. Ако почувствате вина, след като ядете, това е вероятно защото дълбоко в себе си знаете, че не ядете по хранителни причини.
 


Какви ситуации, места или чувства ви карат да достигнете до комфорта на храната?
Повечето пъти на емоционално хранене е свързано с неприятни чувства, но може да бъде предизвикано и от положителни емоции, като например възнаграждение за постигане на цел или отбелязване на празник или щастливо събитие.

Най-честите причини за емоционално хранене включват:
 
Задушаващи емоции - Храненето може да бъде начин за временно заглушаване или „притискане“ на неудобни емоции, включително гняв, страх, тъга, тревожност, самота, негодувание и срам. Докато се залъгвате с храна, можете да избегнете трудните емоции, които по-скоро не чувствате.


 
Скука или чувство на празнота - Храните ли се понякога просто, за да си позволите да направите нещо, за да облекчите скуката или като начин да запълните празнота в живота си? Чувствате се неизпълнени и празни, а храната е начин да запълните празнотата и времето си. В момента това ви изпълва и отвлича вниманието от основните чувства на безцелност и недоволство от живота ви.


 
Детски навици - Помислете за своите детски спомени за храната. Родителите ви възнаградиха ли доброто поведение със сладолед, изведоха ли ви за пица, когато имахте добра оценка, или ви сервираха сладкиши, когато ви беше тъжно? Тези навици често могат да се пренесат в зряла възраст. Или вашето хранене може да бъде обусловено от носталгия - за съкровени спомени за домашно приготвени бургери или бисквити с шоколад.


 
Социални влияния - Събирането с други хора за хранене е чудесен начин за облекчаване на стреса, но може да доведе и до преяждане. Лесно е да се прекали, просто защото храната е там или защото всички останали ядат. Може да преяждате и в социални ситуации от нервност. Или може би вашето семейство или кръг от приятели ви насърчава да преяждате.
 
Стрес - забелязвате ли понякога как стресът ви прави гладен? Това не е само в ума ви. Когато стресът е хроничен, както толкова често е в нашия хаотичен, бърз свят, тялото ви произвежда високи нива на хормона на стреса - кортизол. Кортизолът предизвиква желание за солени, сладки и пържени храни - храни, които ви доставят прилив на енергия и удоволствие. Колкото по-неконтролиран е стресът в живота ви, толкова по-голяма е вероятността да се обърнете към храна за емоционално облекчение.

Намерете други начини да нахраните чувствата си.



Ако не знаете как да управлявате емоциите си по начин, който не включва храна, няма да можете да контролирате хранителните си навици много дълго време. Диетите толкова често се провалят, защото предлагат логически хранителни съвети, които действат само ако имате съзнателен контрол върху хранителните си навици. Не работи, когато емоциите отвличат процеса, изисквайки незабавно заместване с храна.

За да спрете емоционалното хранене, трябва да намерите други начини да се изпълните емоционално. Не е достатъчно да разберете цикъла на емоционалното хранене или дори да разберете вашите желания, въпреки че това е огромна първа стъпка. Имате нужда от алтернативи на храната, към която можете да се обърнете за емоционално изпълнение.


 
Какво е разумно хранене?

Внимателното хранене е практика, която развива вашата осведоменост за хранителните навици и ви позволява да правите паузи между действията ви. Повечето хора, които ядат под влиянието на емоции се чувстват безсилни над желанието си за храна.

Научете се да приемате чувствата си - дори лошите



Макар че може да изглежда, че основният проблем е, че сте безсилни пред храната, емоционалното хранене всъщност произтича от това да се чувствате безсилни пред емоциите си. Не се чувствате способни да се справите с чувствата си, така че ги избягвате с храната.
 
Позволяването на себе си да изпитвате неконтролируеми емоции и положението може да стане страшно. Може да се страхувате, че като кутията на Пандора, след като отворите вратата, няма да можете да я затворите. Но истината е, че когато не се обсебваме или потискаме емоциите си, дори най-болезнените и трудни чувства отшумяват сравнително бързо и губят силата си да контролират вниманието ни.
коментари
добави коментар
име *
е-мейл адрес *
код (*)
коментар *
Реклама
©2019 Haya Labs ®. Всички права запазени. | Правила и условия