»
»
10-те най-полезни за мозъка храни
10-те най-полезни за мозъка храни
0
1825
Мозъкът – сивото вещество, което диктува нашите мисли, емоции и движения. Всички знаем колко важен орган е той и колко добре трябва да се грижим за неговото здраве. Не е случайно, че черепът ни е толкова дебел на места.

Освен плътната костна стена, която служи за негова защита, мозъкът има нужда от хранителни вещества, които пряко въздействат на неговото здраве. В голяма степен, състоянието на сивото ни вещество определя цялостното ни състояние. Това означава, че спазването на балансирана диета, в която включваме достатъчно полезни за мозъка храни е от изключителна важност.

В тази статия ще се запознаем с 10 не само полезни, но и изключително вкусни храни, напитки и подправки, които ще дадат на мозъка ви това, от което се нуждае. С други думи – храна за размисъл!

Преди да преминем към сладката част, искаме да ви споделим няколко любопитни факта за мозъка. Въпреки, че той постоянно е обект на изследвания и експерименти, има много неща, които учените и лекарите все още не могат да си обяснят. Затова не бихме се изненадали ако вие също не подозирате за някои от удивителните качества на вашия мозък!



5 любопитни факта за мозъка:
  1. Човешкият мозък се състои предимно от вода. Всъщност, 75% от неговото съдържание е вода. По тази причина, обезводняването може сериозно да влоши мозъчните функции и да доведе до редица усложнения. Не забравяйте да пиете достатъчно течности!
  2. Според някои проучвания, видео игрите могат да помогнат на човек да подобри своите когнитивни умения. Това важи особено за по-възрастни хора, защото поддържането на мозъка с напредването на възрастта става все по-важно!
  3. Твърдението, че използваме само 10% от мозъка си е мит. Използваме 100%. Всъщност, дори когато спим използваме много повече от 10%.
  4. Мозъкът не усеща болка. Той приема и интерпретира нервните сигнали, които достигат до него, но самият той не усеща болка.
  5. Мозъкът използва цели 20% от кислорода и кръвта в тялото ви!

10-те най полезни за мозъка храни

Боровинки



Боровинките са добре позната суперхрана с високо съдържание на антиоксиданти. Те съдържат флавоноиди, за които е доказано, че подобряват когнитивните функции, особено при по-възрастни хора. Също така, боровинките предпазват мозъка от оксидативен стрес, който може да доведе до невродегенерация и загуба на паметта.

Мазна риба



Мазните риби, като сьомга, сардини и риба тон, са богати на омега-3 мастни киселини, които оказват чудесно влияние върху здравето на мозъка. Доказано е, че омега-3 подобряват когнитивните функции, паметта и настроението. Също така, те помагат за намаляване на нивата на възпаление в мозъка, причинено от напредването на възрастта, или от психични и психологични заболявания, като депресия.

Ядки и семена



Орехи, бадеми, семена от чиа и ленени семена – всички те са чудесни източници на здравословни мазнини, белтъци и фибри. Всичко, което мозъкът ни обожава! Също така, те съдържат витамин Е, който е мощен антиоксидант, способен да предпазва мозъка от оксидативен стрес. Проучванията показват, че редовната консумация на ядки и семена е свързана с по-добра когнитивна функция и намален риск от невродегенеративни заболявания.

Пълнозърнести храни



Храни като кафяв ориз, овесени ядки и киноа са пълноценни източници на сложни въглехидрати, фибри и витамини. Освен това, те съдържат фолат, който е важен за мозъчната функция и психичното здраве. Проучванията показват, че редовната консумация на пълнозърнести храни е свързана с намален риск от когнитивен спад, особено при по-възрастните хора, както и по-добри когнитивни способности.

Яйца



Свикнали сме да свързваме яйцата с богато количество протеин и здравословни мазнини. Но знаехте ли, че освен това, яйцата са изключително богати на холин? Холинът е хранително вещество, което е от съществено значение за здравето на мозъка. Той е прекурсор на ацетилхолина - невротрансмитер, който участва в научаването и приемането на нова информация, както и в мозъчната памет. Проучванията показват, че по-високият прием на холин е свързан с по-добро когнитивно представяне и намален риск от когнитивен упадък.

Горски плодове



Плодовете като ягоди, малини и къпини, са чудесен източник на витамин С и антиоксиданти. Те съдържат и флавоноиди, за които е доказано, че подобряват когнитивните функции и намаляват риска от влошаване на познавателните ни способности. Редовната консумация на горски плодове е свързана с намален риск от Алцхаймер.

Черен шоколад



Черният шоколад е една от най-известните храни, която оказва благоприятно влияние на мозъка ни. Да не говорим, че и една от най-вкусните! Подобно на горските плодове, той също съдържа флавоноиди. Съдържа, също така, определено количество кофеин и теобромин, които могат да подобрят умствената бдителност и настроението. Важно е, обаче, да избирате черен шоколад с високо съдържание на какао (поне 70 %), за да извлечете максималните ползи за мозъка.

Куркума



Куркумата е добре позната подправка, която от години се използва в традиционната азиатска медицина. Основната ѝ съставка се нарича куркумин - мощен антиоксидант, притежаващ противовъзпалителни свойства. Куркуминът може да подобри паметта и да намали риска от влошаване на когнитивните способности. Установено е също, че той увеличава производството на невротрофичен фактор от мозъчен произход (BDNF) - протеин, който е от съществено значение за здравето на мозъка.

Зеленолистни зеленчуци



Това са любимите на всички спанак, кейл (къдраво зеле), зелена салата и други. Те са чудесен източник на витамини, минерали и антиоксиданти и са от съществено значение за доброто здраве на мозъка. Освен това, те съдържат и нитрати, които подобряват притока на кръв към мозъка и подобряват когнитивните функции. Проучванията свързват редовната консумация на зеленолистни зеленчуци с намален риск от деменция.

Кафе



На последно място – кафето. За някои от нас, животът без кафе е немислим. Както знаем, основната съставка на кафето е кофеинът. Той подобрява умствената бдителност, дава ни енергия, вкарва ни в продуктивна нагласа и често повдига настроението. Освен това, кафето съдържа и антиоксиданти. Редовната консумация на кафе в умерени количества води до по-добра когнитивна функция и намален риск от невродегенеративни заболявания.

Ами хранителни добавки?

Разбира се! Освен включването на тези 10 храни в диетата си, вие може да набавите нужните за мозъка хранителни вещества и посредством хранителни добавки. Важното е да направите така, че да има баланс и да не прекалявате. Освен това, при наличие на алергии или непоносимост към дадени храни, хранителните добавки са идеален техен заместител.

Съветваме ви да включите колкото се може повече от разгледаните храни във вашата диета и да се стремите тя да бъде максимално разнообразна. Избягвайте преяждане и консумирайте с мярка, особено когато става дума за кафе, черен шоколад и яйца.

Ако пък се чудите кои хранителни добавки може да приемате, за да се погрижите за мозъка си, то на края на статията сме ви оставили селекция от наши продукти! Бъдете здрави и не забравяйте: Здравето не подлежи на компромиси.


С уважение,

Хая Лабс.
.
коментари
добави коментар
име *
е-мейл адрес *
код (*)
коментар *
Реклама
©2024 Haya Labs ®. Всички права запазени. | Правила и условия